۲- وجود احساس برانگیختگی ذاتی در شغل
احساس برانگیختگی ذاتی در شغل به وسیله متمرکز شدن بر عوامل برانگیزاننده ذاتی کار و کاربرد این اصول به هنگام طراحی مشاغل، ایجاد میشود. همچنین برانگیختگی ذاتی در شغل به وسیله کیفیت رهبری و تعامل مدیران و سرپرستان به شناخت و تشخیص اینکه آنان اگر توجه مفهومی را به شیوه تفویض اختیار و مسئولیت به کارکنانشان داشته باشند، انگیزش و تعهد در سازمان افزایش مییابد. البته مدیران بایستی چشم انداز چگونگی استفاده از تواناییها و مهارتها را به کارکنانشان ارائه کنند.
۳- اطمینان در مدیریت
وقتی که سازمان موفق است و سعی دارد این موفقیت را حفظ کند، اطمینان در مدیریت بیشتر ایجاد میگردد و این مدیریت است که میداند سازمان به کدامین سو میرود، چگونه به مقصد مورد نظر میرسد و قابلیت این را دارد که طرحها و برنامه های خیالی و ذهنی را به واقعیت درآورد. آگاه ساختن هر فرد ذیربطی از موفقیتهای سازمان ضروری است و در لحظات سخت و بحرانی، این مدیریت است که راه و روش فائق آمدن بر مشکلات را تعیین میکند (همان منبع، ۲۷ )
۲-۴-۳- فرایند ایجاد تعهد سازمانی:
برای ایجاد تعهد سه مرحله به شرح ذیل مطرح میشود.
الف) پذیرش: در این مرحله شخص نفوذ دیگران را برای به دست آوردن چیزی مانند حقوق میپذیرد.
ب) تعیین هویت کردن (همانندسازی): در مرحله دوم فرد نفوذ دیگران را به منظور ادامه روابط ارضا کننده و خود مطرحی میپذیرد. افراد به خاطر پیوستن به سازمان احساس غرور میکنند.
ج) درونی شدن: در این مرحله فرد متوجه میشود که ارزشهای سازمان ذاتاً پاداشدهنده هستند و با ارزشهای شخصی فرد منطبق میباشند.
اگر ایجاد تعهد به شیوه فوقالذکر مد نظر قرار داده شود، کمک خواهد کرد تا دریافت که سازمانهای مختلف چگونه بین پرسنل خود تعهد ایجاد میکنند. در واقع میتوان این سازمانها را بر اساس نوع تعهدی که به وسیله اعضای آن ها نمایش داده میشود، طبقهبندی کرد. برای مثال سازمانهای ژاپنی و سازمانهای دارای فرهنگ قوی به وسیله اعضائی که خودشان را با سازمان تعیین هویت میکنند، شناخته میشوند. این افراد خودشان را با این سازمانها تعیین هویت میکنند زیرا سازمان خواهان چیزهائی میباشد که برای اعضای آن ها ارزشمند میباشد. در بعضی از سازمانها، اعضاء دستورات را میپذیرند اما ممکن است تعهد کمی نسبت به سازمان داشته باشند. بدین معنا که فرد فقط برای پول و مقام به سازمان متعهد است.
۲-۴-۴- انواع تعهد
خصایص اصلی و رابطه های لازم برای مدیریت توفیقآمیز را میتوان شرح داد و فهمید که تفوق در مدیریت از تعهد سرچشمه میگیرد که صفت مشخصه و ویژهٔ همه کسانی است که در کار مدیریت قرین توفیق بودهاند. ایفای وظیفه مدیران در دنیایی که در میان مردم است صورت میگیرد. مردم به طور دایم بر رفتار سلوک و کردار مدیر نظر دارند و از آنچه که مشاهده میکنند در مورد ارزشهای مدیر، اعتقادات، رفتار و کردار او متأثر میشوند. مدیران ممتاز تأثیر نیرومند و مثبت بر دیگران میگذارند زیرا مجموعهای متناسب و متعادل از رفتارهای مثبت را درهم میآمیزند. این اعتقادات و اعمال تعهدات را تشکیل میدهند. اثر بخشترین مدیران در مجموعهای از تعهدات پنجگانه اساساً یکسان عمل میکنند هرسی و بلانچارد بیان میکنند هر یک از این تعهدات به طور جداگانه فوق العاده در کار مدیریت مؤثر و با اهمیت است(هرسی و بلانچارد،۱۳۸۳،ترجمه کبیری ،۴۷۹-۴۸۰)، این تعهدات با هم چهارچوب اصلی رسیدن به تفوق در مدیریت در دراز مدت را تشکیل میدهند که عبارتند از:
-
-
-
- تعهد نسبت به مشتری
-
- تعهد نسبت به سازمان
-
- تعهد نسبت به خود
-
- تعهد نسبت به مردم
- تعهد نسبت به وظیفه (تکلیف)
-
-
۲-۴-۴-۱-تعهد نسبت به مشتری
اولین و شاید مهمترین تعهد سازمانی بر مشتری تأکید دارد. مدیران ممتاز میکوشند به مشتریان خدمت مفید ارائه کنند. مدیران از دو طریق عمده تعهد خود را نسبت به مشتری نشان میدهند، یکی انجام خدمت و دیگری ایجاد اهمیت برای او.(همان منبع)
۲-۴-۴-۲-تعهد نسبت به سازمان
دومین تعهد مدیریت بر سازمان تأکید دارد. مدیر مؤثر خود تصویرگر افتخار سازمان خویش است . مدیر این تعهد را به گونهای مثبت به سه طریق نشان میدهد. خوش نام کردن سازمان ، حمایت از مدیریت رده بالا و عمل کردن بر اساس ارزشهای اصلی سازمان .(همان منبع، ۴۸۱).
۲-۴-۴-۳-تعهد نسبت به خود
سومین تعهد تکیه بر شخص مدیر دارد. مدیران ممتاز تصویری قوی و مثبت ازخویش برای دیگران رقم میزنند. آن ها در همه موقعیتها به عنوان قدرتی قاطع عمل میکنند. این طلب را با خدمت به خود و یا خودپرستی نباید اشتباه کرد. تعهد به خود ازسه فعالیت خاص معلوم میشود: نشان دادن خودمختاری ، مقام خود را به عنوان مدیر تثبیت کردن و قبول انتقاد سازنده .(همان منبع، ۴۸۲).
۲-۴-۴-۴-تعهد نسبت به مردم
چهارمین تعهد مدیریت بر کار تیمی و فردفرد اعضای گروه تأکید دارد. مدیران ممتاز نسبت به کسانی که برای آن ها کار میکنند ایثار نشان میدهند. این عمل به استفاده مدیر ازشیوه صحیح رهبری به منظور کمک به افراد در حصول توفیق در انجام وظایفشان اشاره دارد. تمایل مدیر به صرف وقت و انرژی و کار روزانه با زیردستان نشاندهنده تعهد مثبت او نسبت به مردم است. سه عمل حیاتی از اجزای تشکیلدهنده این تعهد عبارتند از: نشان دادن علاقهمندی مثبت و بازشناسی، دادن بازخورد پیشرفتی و ترغیب ایده های نوآورانه .(همان منبع، ۴۸۳)
۲-۴-۴-۵-تعهد نسبت به وظیفه(تکلیف)