Table 16 جدول شماره ۴-۱۵: نتایج آزمون میانگین یک نمونه ای در مورد وجود فرایند درونی سازی
متغیر
آماره آزمون
سطح معنیداری
فاصله اطمینان
حد بالا
حد پایین
درونی سازی
۰٫۲۲۱-
۰٫۰۰۰
۰٫۱۲-
۰٫۱۵-
اگرچه با توجه به سطح معنیداری، که کوچکتر از سطح خطا میباشد، فرض صفر رد می شود، اما با مدنظر قرار دادن دوطرفه بودن آزمون تی، میتوان استدلال کرد که نظر به منفی بودن آماره آزمون (۰٫۲۲۱-) و همچنین منفی بودن فاصله اطمینان، در سطح اطمینان ۹۵ درصد داده های نمونه دلالت کافی برای تأیید فرض صفر را دارند. لذا با ۹۵ درصد اطمینان میتوان گفت که در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرایند درونی سازی وجود ندارد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱) مقدمه
پس از تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات، در این فصل نوبت به تحلیل یافته ها و ارائه پیشنهادها از سوی محقق میرسد. انگیزه انجام این تحقیق فراهم آوردن دانش تجربی درباره فرایند دانشآفرینی در خبرگزاری ایسنا با بهره گرفتن از مدل نوناکا میباشد بوده است.
در این فصل خلاصهای از نتایج تحقیق بیان گردیده و در پایان نیز راهکارها و پیشنهادهایی جهت استفاده مدیران رسانه و متخصصان حوزه مدیریت رسانه ارائه می شود.
دانشآفرینی یا مدیریت دانش مشتمل بر طیفی از استراتژیها و الگوهای اجرایی است که در یک سازمان به منظور شناسایی، خلق، ارائه ، متمایز ساختن و قادر ساختن پذیرش بینشها و تجربیات مورد استفاده قرار میگیرد. سازمانها با داشتن بهترین دانش به مزیت رقابتی نمیرسند مگر اینکه این دانش بکار گرفته شود. به منظور استفاده کامل از دانش باید آن را بطور کامل در فعالیتهای سازمان بکار برد و این امر نیازمند همه فرآیندهای دیگر دانش است(سهرابی، ۱۳۸۹). سازمانهای رسانهای نیز با توجه به وجود متغیرهای فراوان پیش رو میبایست استراتژی مشخصی را در خصوص فرایند دانشآفرینی خود اتخاذ نمایند. از جمله نتایج این دانشآفرینی را میتوان کوتاه شدن فرآیندهای سازمانی و چابکی آن، کاهش هزینههای زاید و ارائه خروجیهای سازمانهای رسانهای با کیفیت مطلوب را متصور شد. مساله اصلی در این تحقیق، دانشآفرینی در سازمانهای رسانهای با بهره گرفتن از مدل نوناکا میباشد که به صورت خاص خبرگزاری ایسنا را هدف قرار داده است. به منظور انجام این مطالعه خبرگزاری ایسنا به عنوان مورد مطالعه انتخاب گردید.
در فصل اول به بیان مسأله تحقیق، ضرورت، اهداف، فرضیات و قلمرو تحقیق پرداخته و تعاریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها نیز آورده شده است.
در فصل دوم، به بررسی سابقه و ادبیات تحقیق پرداخته و با بهره گرفتن از متون و منابع داخلی و خارجی، آخرین دستاوردهای علمی و نظریات صاحب نظران مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بررسی دقیق و عمیق ادبیات تحقیق باعث می شود که بتوان برای پژوهش، یک چارچوب معقول و منطقی ارائه داد. در انتهای این فصل نیز مدل دانش آفرینی نوناکا به تفصیل مورد بررسی و معرفی قرار گرفت.
در فصل سوم، به روششناسی تحقیق اشاره شد. نتایج موقعی قابل اعتماد، اطمینان و تعمیم هستند که با روش مناسب به دست آمده باشند. جامعه آماری را تمامی کارکنان شاغل در خبرگزاری ایسنا در نظر گرفتیم و با توجه به محدود بودن جامعه آماری در این تحقیق، تمام شماری صورت گرفت. پس از توزیع اوراق پرسشنامهها در بین جامعه آماری ۱۵۰ نفری تعداد ۱۱۸پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد.
در فصل چهارم، فرضیه های تحقیق به محک آزمونهای آماری گذاشته شد. پس از جمعآوری داده های تحقیق به تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی پرداختیم. سطح تجزیه و تحلیل توصیفی شامل سطح تجزیه و تحلیل توصیفی داده های جمعیت شناختی (جنسیت، سن، سطح تحصیلات، سطح سازمانی و سابقه شغلی) بود. در سطح تجزیه و تحلیل استنباطی نیز با بهره گرفتن از آزمون آماری میانگین یک نمونه ای فرضیات تحقیق را مورد مطالعه قرار دادیم.
در این فصل نیز نتایج حاصل از پژوهش با توجه به داده های جمع آوری شده در قالب پاسخ به پرسشهای تحقیق ارائه میگردد و سپس پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی آورده می شود.
۵-۲) پاسخ به پرسشهای تحقیق
سؤال اصلی: تا چه میزان فرایند دانشآفرینی در یک سازمان رسانهای (خبرگزاری ایسنا) بر اساس مدل نوناکا انجام میپذیرد؟
جهت پاسخ به این پرسش به بررسی نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق میپردازیم.
فرضیه اصلی: فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا منطبق با مدل دانش آفرینی نوناکا میباشد.
نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اصلی تحقیق با بهره گرفتن از آزمون آماری میانگین یک نمونه ای حاکی از این است که فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا با مدل دانش آفرینی نوناکا منطبق نیست.
بر اساس یافتههای فصل قبل، نتایج مرتبط با فرضیه فرعی دوم، سوم و چهارم نشان داد که در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرآیندهای بیرونی سازی، ترکیب و درونی سازی وجود ندارد. همانطور که در مبانی نظری تحقیق به آن اشاره شد، گذراندن مراحل چهارگانه مدل دانش آفرینی نوناکا، باید به صورت پیاپی و حرکت حلزونی شکل، ادامه یابد، تا به این وسیله، هر مرحلهای، کامل کننده مرحله پیش از خود باشد و ضمن نهادینه شدن دانش در سازمان، باعث تولید و خلق دانشهای جدید نیز شود.
با عنایت به مطالب فوق و به دلیل عدم وجود سه فرایند از چهار فرایند اصلی دانش آفرینی نوناکا، فرضیه اصلی مورد تأیید قرار نمیگیرد.
مینویی و همکاران(۱۳۸۹) در تحقیق مشابهی که در شرکت تالیا انجام دادند نتایج حاکی از آن بود که سازمان در وضعیت مطلوبی در خصوص فرآیندهای مدیریت دانش قرار نداشته و نیازمند اجرای پروژه مدیریت دانش در سطح سازمان بصورت منظم و سیستماتیک میباشد.
فرضیه فرعی اول: در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرایند اجتماعی سازی وجود دارد.
همانگونه که در فصل چهارم از نتیجه آزمون آماری میانگین یک نمونه ای بدست آمد، با ۹۵ درصد اطمینان میتوان گفت که در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرایند اجتماعی سازی وجود دارد.
نخستین رکن فرایند تبدیل دانش، تسهیم و تشریک ایده هاست. این امر در خلال پویاییهای کارآمد و یا بین همکارانی که ایدههای مشترک دارند، اتفاق میافتد. هنگامی که کارکنان تجربیات و دانش و اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و با تشکیل تیمهای پژوهشی با یکدیگر به تبادل دانش بپردازند، میتوان انتظار داشت که این رفتارهای پژوهشی و کشف حقایق، میتواند یک سازمان پویا و قدرتمند را به وجود آورد و سلامت سازمانی را افزایش دهد.
رحیمی و دیگران (۲۰۱۱) در پژوهش خود علت وجود فرایند اجتماعی سازی را وجود شبکه داخلی انتقال اطلاعات میان کارمندان، وجود علاقه میان کارکنان برای تسهیم دانش فردی و فرآیندهای سازمانی مناسب برای گزارش دهی در سازمان مورد مطالعه خود میدانند. با توجه به ماهیت کاری خبرگزاری ایسنا و وجود ارتباط مداوم از طریق شبکه های مختلف ارتباطی قابل دسترس در سازمان، به نظر میرسد بستر مناسب اجتماعی سازی دانش در این سازمان محیا است. کارکنان سعی می کنند با تجربیات یکدیگر بر مبنای تفکر، عقاید و اطلاعات آشنا شوند. در تیمهای خبری مختلف تسهیم دانش وجود دارد و از شبکه های درون سازمانی برای تسهیم اطلاعات بصورت مناسب استفاده می شود.
فرضیه فرعی دوم: در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرایند بیرونی سازی وجود دارد.
با توجه به یافتههای فصل چهارم، مشخص گردید که در سطح اطمینان ۹۵ درصد در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرایند بیرونی سازی وجود ندارد.