در این بخش ابتدا تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی و سپس تبلیغات اینترنتی، محدودیتها و مزیتهای آن و روند این نوع از تبلیغات در ایران بیان گردید. در ادامه انواع روش های تبلیغات آنلاین بررسی خواهد شد.
اشکال تبلیغات آنلاین
تبلیغات آنلاین به شکل های مختلفی صورت میگیرد . در این بخش به معرفی شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین می پردازیم :
تبلیغات موبایلی
- تعریف تبلیغات موبایلی
عمل تشویق مردم به خرید محصولات و خدمات (از طریق) استفاده از کانال موبایل به عنوان یک رسانه برای حمل پیام تبلیغ. پیام های کوتاه که پیام های کسب و کار به مشتری را به دستگاه بی سیم منتقل میکند.کانالی برای مبارزات اختصاصی که کاربران را برحسب اینکه کجا هستند، در زمان نیاز شان مورد هدف قرار میدهد. (صادق وزیری،۱۳۸۷)
- خصوصیات منحصر بفرد تبلیغات موبایلی
شخصی سازی:
دستگاه های موبایل واقعا شخصی هستند. کامپیوترهای شخصی خانگی، در یک کتابخانه و یا کافی نت احتمالا توسط افراد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد و این در حالی است که دستگاه های موبایل تقریبا همیشه متعلق به یک شخص بوده و توسط آن شخص مورد استفاده قرار میگیرد. این ویژگی شخصی سازی مشتریان را در تحویل اطلاعات، محصولات و خدمات طراحی شده برای ارضای نیاز های شخصی مشتریان امکان پذیر می کند (Turban et al,2006).
انعطاف پذیری[۶]: از آنجا که موبایل ذاتا قابل حمل و سیار میباشد، لذا کاربر موبایل میتواند در هنگام دریافت و ارسال اطلاعات، مشغول به هر فعالیتی مانند مسافرت یا ملاقات سایرین، باشد.
کم بودن موانع مربوط به زمان و مکان: یکی از آشکارترین خصوصیات کانال موبایل، کم بودن موانع مربوط به زمان و مکان میباشد. مزیت اساسی بازاریابی موبایل در سیار بودن[۷] آن است که کاربران میتوانند اطلاعات را هر زمان که مایل بودند، و در هر جایی که هستند، دریافت نمایند. هر چند که معمولا ادعا می شود که مصرف کنندگان از طریق اینترنت، هر زمان که بخواهند میتوانند با شرکت ارتباط برقرار نمایند، ولی در مقایسه با موبایل این ویژگی بسیار کم میباشد. چرا که مصرف کننده باید حتما پشت کامپیوتر باشد ولی در موبایل، دستگاه موبایل همواره، همراه اوست. از طرفی اطلاع از محل قرار گیری فیزیکی یک مشتری در یک زمان معین کلید طلایی ارائه خدمات مرتبط است. از این چنین خدماتی تحت عنوان خدمات مکان محور یاد می شود در مورد خدمات مکان محور در قسمت های آتی بیشتر توضیح داده خواهد شد (Turban et al,2006).
حضور در همه جا: از طریق دستگاه های موبایل، نهادهای تجاری میتوانند در هر زمان و هر جایی که مشتری هست، به او دست یابند. همچنین کاربران نیز میتوانند در هر زمان و هر مکان، اطلاعات مورد علاقه خود را از طریق اینترنت، اخذ نمایند. حضور در همه جا به معنی دسترسی در هر زمان و هر مکان است، یک دستگاه موبایل میتوانند به هنگام نیاز بدون توجه به مکان کاربر مورد استفاده قرار گیرند. حضور در همه جا، دسترسی به اطلاعات در شرایط لحظه ای که در دنیای کسب و کار امروزی و بازار مصرف کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است را راحت تر می کند(Turban et al,2006).
- محدودیت ها یا نقاط ضعف تبلیغاتی موبایلی
محدودیت ها یا نقاط ضعف موبایل به طور خلاصه عبارتند از: صفحه نمایش کوچک، صفحه کلید عملیاتی کوچک[۸]، قدرت محاسبه ای کمتر، محدودیت زمانی باتری، پیچیدگی مکانیسم وارد کردن متن، ریسک خطا در انتقال، پایین بودن وضوح[۹] برخی موبایل ها، محدودیت جغرافیایی، کمبود پرتوکل های استاندارد سرعت انتقال[۱۰] پایین تر،محدودیت های نویگیشن[۱۱]، فرمت های متفاوت دستگاه های موبایل، سرعت دانلود پایین.
تبلیغات موبایلی مبتنی بر اجازه
تبلیغاتی مبتنی بر اجازه[۱۲] از تبلیغات آزار دهنده سنتی متفاوت میباشد. چرا که پیام های در مورد کالا، خدمات، یا محتویات[۱۳] مشخص صرفا به افرادی ارسال میگردد، که صراحتا تمایل خویش را به دریافت آن پیام ها اظهار نموده اند. با تکیه بر اجازه مخاطبین، تبلیغات مبتنی بر اجازه بر کاهش رنجش[۱۴]، تمرکز و تلاش دارد (Tsang et al,2004). تبلیغات مبتنی بر اجازه، یک توافق بین تبلیغ کننده و گیرنده است که گیرنده تصمیم میگیرد که کی و چه مقدار اطلاعات دریافت نماید.
یک ثبت نام ساده و عضویت باعث می شود که پیام ها به مخاطبان که علاقه مند هستند ارسال شود. همچنین اخذ اجازه از مشتری منجر به نرخ بالاتر پاسخ خواهد شد و از اینکه فعالیت های بازاریابی موبایلی، پیام هایی ناخواسته تلقی گردند، جلوگیری میکند.
تبلیغات از طریق پست الکترونیکی[۱۵]
امروزه در اکثر کشورها عموم مکاتبات تجاری توسط پست الکترونیک انجام می شود و شرکتها قادرند علاوه بر مکاتبات ساده ، فایلهای مورد نیاز خود را از طریق آن ارسال نمایند و یا هر تبلیغی جهت معرفی کالاها و خدمات خود را از طریق پست الکترونیک ارسال نمایند. به هر حال به کارگیری پست الکترونیک برای تبلیغات الکترونیک در سالهای اخیر و با افزایش تعداد کاربران اینترنت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
نامه های الکترونیک را میتوان به دو نوع زیر تقسیم بندی کرد:
-
- نامه های الکترونیک خواستهشده و هدف گیری شده : در این حالت مشتریان با مراجعه با پایگاه اینترنتی شرکت ، فرم مخصوصی را که بیانگر مشخصات و همچنین نوع خواسته ها و ترجیحات انان است را پر کرده و نشانی الکترونیک خود را وارد میکنند بعد شرکت نامه های الکترونیک که حاوی تبلیغات اینترنتی متناسب با خواسته و سلیقه مشتریان است برای انان میفرستد . هر زمان هم که مشتری نخواهد چنین نامه هایی دریافت کند شرکت از فرستادن آن ها خودداری میورزد. در این روش خود مشتریان خواهان دریافت چنین نامه هایی میباشند و اینکه نامه ها دربردارنده پیامهای تبلیغاتی باشند که مطابق با نیازها و خواست دریافتکنندگان آن ها باشند .