۱۲٫ سلامی حبیب اله ،پیش بهار اسماعیل, تغییرات الگوی مزیت نسبی محصولات کشاورزی در ایران: تحلیلی کاربردی با بهره گرفتن از شاخص های مزیت نسبی ابراز شده. قتصاد کشاورزی و توسعه ۱۳۸۰٫
۱۳٫ کریم کشته محمد حسین، هاشمی تبار محمود، کلباسی علیرضا, تخمین توابع عرضه و تقاضای صادرات میگو با بهره گرفتن از سیستم معادلات همزمان. فصلنامه پژوهش های اقتصادی, ۱۳۸۴٫
۱۴٫ دفتر طرح و توسعه, طرح جامع توسعه پایدار تکثیر و پرورش میگو. معاونت اداری و برنامه ریزی شیلات ایران, ۱۳۸۳٫
۱۵٫ Nations, Food and Agriculture Organization of the United, FishStatJ. 2010, FAO.
۱۶٫ مؤسسه تحقیقات شیلات ایران, نگاهی اجمالی به پرورش میگو در ایران و جهان. وزارت جهاد کشاورزی, ۱۳۸۷٫
۱٫ حجازی, سرمد، بازرگان و, روش های تحقیق در علوم رفتاری۱۳۷۶٫۵۵٫
۲٫ Sanjyot, Carpenter Mason and Dunung, Challenges and Opportunities in International Business. 1.00. 2011.
۳٫ تقوی مهدی, تجارت بین الملل. چاپ دوم. ۱۳۸۹: بازتاب.ص ۷و ۱۹و۳۱و۳۴٫
۴٫ دومنیک, سالواتره, تجارت بینالملل. چاپ ششم. ۱۳۸۵, تهران: نی.ص۴۸-۵۵٫
۵٫ حقیقی محمد, بازرگانی بینالمللی نظریه ها و کاربردها. چاپ دوم. ۱۳۸۶, تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.ص۱۲-۱۷٫
۶٫ کلباسی حسن, تجارت بینالملل تئوری و سیاستها۱۳۸۰, اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. ص۱۲و۱۳٫
۷٫ A.J, Smit, The Competitive Advantage of Nations Southern African Business, 2010.
۸٫ کاتلر فیلیپ, مدیریت بازاریابی. دوم. ۱۳۸۵, اصفهان: نشر آموخته.ص ۳۸۱و۳۸۵٫
۹٫ درویشی باقر، عسگری حشمت الله, جهت گیری مزیت نسبی برخی از کشورهای تازه صنعتی شده جنوب شرق آسیا ومقایسه آن با ایران. پژوهشنامه اقتصادی, ۱۳۸۸٫
۱۰٫ بشر آبادی حسین ، پورمقدم امین, عوامل موتر بر مزیت نسبی صادرات کشمش ایران تحقیقات اقتصاد کشاورزی, ۱۳۹۱٫
۱۱٫ Laursen, Keld, Revealed Comparative Advantage and the Alternatives as Measures of International Specialisation. Department of Industrial Economics and Strategy, 1998.
۱۲٫ سلامی حبیب اله ،پیش بهار اسماعیل, تغییرات الگوی مزیت نسبی محصولات کشاورزی در ایران: تحلیلی کاربردی با بهره گرفتن از شاخص های مزیت نسبی ابراز شده. قتصاد کشاورزی و توسعه ۱۳۸۰٫
۱۳٫ کریم کشته محمد حسین، هاشمی تبار محمود، کلباسی علیرضا, تخمین توابع عرضه و تقاضای صادرات میگو با بهره گرفتن از سیستم معادلات همزمان. فصلنامه پژوهش های اقتصادی, ۱۳۸۴٫
۱۴٫ دفتر طرح و توسعه, طرح جامع توسعه پایدار تکثیر و پرورش میگو. معاونت اداری و برنامه ریزی شیلات ایران, ۱۳۸۳٫
۱۵٫ Nations, Food and Agriculture Organization of the United, FishStatJ. 2010, FAO.
۱۶٫ مؤسسه تحقیقات شیلات ایران, نگاهی اجمالی به پرورش میگو در ایران و جهان. وزارت جهاد کشاورزی, ۱۳۸۷٫
۱۷٫ Josupeit, Helga, An Overview on the World Shrimp Market. GLOBEFISH, 2004.
۱۸٫ بودجه, دفتر برنامه ریزی و, سالنامه آماری سازمان شیلات ایران۱۳۹۰, تهران: سازمان شیلات ایران.
۱۹٫ طوسی ماندانا, وضعیت تولید ، بازار داخلی و صادرات آبزیان پرورشی. ۱۳۸۳٫
۲۰٫ مرکز آمار ایران, طرح آمار گیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی. ۱۳۸۹: تهران.
۲۱٫ محمودی, بررسی چگونگی حفظ مزیت رقابتی پسته ایران در بازار جهانی بر اساس مدل الماس پورتر ۱۳۸۹٫
۲۲٫ نشاط و بشرآبادی, بررسی عوامل مؤثر بر مزیت نسبی صادراتی و اولویت بندی بازارهای هدف پسته ایران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی, ۱۳۸۸٫
۲۳٫ صدرالاشرفی, اشرفی و کرباسی , مزیت نسبی تولید و صادرات کشمش ایران. ۱۳۸۸٫
۲۴٫ ناجی, میرزایی، قربانی، یزدانی و قره داغی, بررسی تاثیر عوامل مهم تعیین کننده شاخص RCA بر روی صادرات گوشت مرغ ایران. ۱۳۸۴٫
۲۵٫ سهرابی, عنوان بررسی موانع توسعه صادرات صنعت شیرینی و شکلات ایران بر اساس مدل الماس ملی. ۱۳۸۵٫
۲۶٫ دماوندی مختاری, بررسی مزیت های استراتژیک صادرات میگوی پرورشی ایران بر مبنای مدل الماس رقابت ملی پورتر. ۱۳۸۳٫
۲۷٫ سلیمی فرد , بررسی عوامل مؤثر(اقتصادی، غیراقتصادی)بر صادرات غیرنفتی در کشورهای منتخب. ۱۳۷۶٫
فصل سوم
۳-۱ مقدمه ای بر روش تحقیق
به عقیده کرلینجر[۲۹]، بررسی منظم، کنترل شده، تجربی و انتقادی قضایای فرضی درباره روابط احتمالی بین پدیدههای طبیعی است.[۱]
تحقیق دارای سه ویژگی میباشد که وجه تمایز آن با تجربه، به عنوان اولین روش شناخت به حساب میآید: اول تحقیق منظم و کنترل شده و مبتنی بر الگوی استدلالی است، در حالی که تجربه با رویکردهایی سر و کار دارد که به شیوه تصادفی رخ میدهند. دوم تحقیق تجربی است و دانشمندان برای اعتبار بخشیدن از تجربه استفاده میکنند، به نظر کرلینجر عقاید ذهنی باید در مقابل واقعیت عینی مورد بررسی قرار گیرند. سوم تحقیق خود اصلاحگر[۳۰] است که تنها روش علمی دارای مکانیسمهایی است که تا حد امکان دانشمندان را از ارتکاب خطا مصون نگه میدارد و به گفته مولی[۳۱] این کارکرد خود اصلاحی مهمترین جنبه علم است که باعث میشود همواره نتایج علمی مورد تجدید نظر و بررسی قرار گیرند. [۱]
در این فصل قصد داریم مراحل انجام این تحقیق را به ترتیب زیر بیان نماییم تا به چگونگی انجام مراحل پی برده و از جزئیات آن آگاه گردیم.
بنابرین ابتدا به صورت خلاصه به تعریف هر مرحله پرداخته و سپس در هر مرحله به ارتباط آن را با مراحل تدوین تحقیق پایاننامه بیان میکنیم.
۳-۲ انتخاب و تبیین مسئله تحقیق
اهمیت صادرات غیرنفتی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم مورد بررسی قرار گرفته و از این رو میزان تاثیرگذاری عوامل مؤثر بر صادرات غیر نفتی میتواند به رشد صادرات کمک کند.
بدون شک کشورهایی که پایه اقتصاد آن ها به صورت تک محصولی است، در بحرانهای اقتصادی بیشتر در معرض خطر قرار میگیرند و آسیب پذیرتر خواهند بود. از این رو توجه به اقتصاد چند محصولی و توسعه در چندین بخش اقتصادی نظیر صنایع و معادن، کشاورزی، خدمات و … میتواند هر کشوری را از بحرانهای اقتصادی مختلف نجات دهد.
صنعت میگوی ایران که در زیر مجوعه صنایع شیلات قرار میگیرد نیز میتواند به عنوان یکی از صنایع مهم غیرنفتی در سبد صادراتی کشور نقش تاثیر گذاری را به خود اختصاص دهد.
یکی از مهمترین اقلام تشکیل دهنده صادرات غیر تفتی کشور صنعت میگو و پرورش آن بوده است. با بررسی تولید و صادرات جهانی این محصول که در فصل دوم کامل به آن پرداخته شد مشخص میگردد که کشور ایران از نظر تولید و صادرات جهانی این محصول سهم بسیار اندکی را دارا میباشد که این مسئله حکایت از حضور ضعیف صنعت پرورش میگوی ایران در بازارهای جهانی دارد.
با توجه با این که اغلب کشورهای پیشتاز در این صنعت کشورهای در حال توسعه میباشند، لزوم و ضرورت مطالعه کامل برای بهبود وضعیت رقابتی این صنعت در سطح جهان و ارائه راه کارهای جدید و کاربردی بیشتر نمایان میگردد .