کسب میزان آگاهی مدیران شرکت مهندسی سازه فرافن از مدل EFQM و اهمیت و فواید مدل در ایجاد بستری مناسب برای حرکت بسوی تعالی.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
معرفی زوایای مختف مدل EFQM به مدیران و پرسنل این شرکت.
از اهداف دیگر این تحقیق، پیبردن به این نکته مهم میباشد که مدیران ارشد سازمان تا چه اندازه در برقراری این سیستم، تعهد و التزام فکری و عملی دارند.
هدف نهایی این تحقیق این است که نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود شرکت را شناسایی و با بهره گرفتن از منطق رادار امتیاز شرکت را مشخص نماید.
نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که پس از اینکه مدیران و کارکنان از اصول و مفاهیم EFQM به اندازه کافی مطلع شدند و مشخص گردید که نسبت به این موضوع تعهد و التزام دارند (دشتیزاده، ۱۳۸۳).
تحقیقی تحت عنوان ارزیابی تأثیرات بکارگیری مدل تعالی سازمانی (EFQM) در حوزه استراتژی (در واحدهای تولیدی) توسط آقای علیعباس ممتاز جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستمهای اقتصادی اجتماعی در دانشگاه تهران تحت راهنمایی آقای دکتر جعفر رزمی انجام گرفته است.
در این تحقیق ابتدا مدل تعالی توسط کارت امتیازی متوازن مورد ارزیابی قرار گرفت. نظرات ۳۰ ارزیاب مدل تعالی سازمانی به کمک پرسشنامه جمعآوری گردیده است و اطلاعات شرکت تراکتورسازی ایران- تبریز به عنوان یک مطالعه موردی تحلیل و ارزیابی شده است.
نتایج بدست آمده در این تحقیق بیانگر نکات زیر بوده است که:
برای اینکه سازمان در حوزه استراتژیها به یک سازمان سرآمد تبدیل شود نیاز به بکارگیری توأم مدل تعالی سازمان EFQM و کارت امتیازی متوازن دارد.
مدل تعالی سازمانی EFQM و ابزارهای مدیریتی که درک و بکارگیری آنها در سازمانها، اجرای مدل تعالی سازمانی را تسهیل میکند، برای کارشناسان سازمانهای ایرانی دارای ابهاماتی است که درک و به طبع آن بکارگیری مستمر مدل را دچار مشکل کرده است. بنابراین برای کسب نتایج مطلوب لازم است مدل و ابزارهای مدیریتی مؤثر در درک مدل، بصورت سادهتر و شفافتر در اختیار سازمانها قرار گیرد.
پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان عارضهیابی شرکت برق منطقهای خوزستان جهت شناسایی رویکردهای بهبود براساس مدل EFQM که توسط آقای اسماعیل قاسمزاده در ۱۳۸۵ در دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفته است.
هدف از این تحقیق، آمادهسازی شرکت برق منطقهای خوزستان جهت حرکت به سوی تعالی از طریق شناخت عوارض وضعیتهای سازمانی و شناسایی رویکردهای بهبود میباشد. که این آمادهسازی در دو موضوع صورت میگیرد:
شناخت نقاط ضعف و شکافهای حوزه های مختلف شرکت نسبت به معیارها و زیر معیارهای مدلی تعالی.
آماده نمودن شرکت جهت نهادینهسازی فرهنگ تعالی.
رویکردهای بهبود جهت آغازحرکت تعالی در شرکت برق منطقهای سؤال اصلی تحقیق میباشد. نتایج بدست آمده به شرح زیر است:
عوارض شناسایی شده در شرکت به شرح زیر بوده است :
عدم رضایت نسب مشتریان
عدم رضایتمندی کارکنان در نظرسنجیها
سیر نزولی در حداکثر قدرت تولید شده به قدرت عالی
عدم تحقق برنامههای پیشگیرانه سالیانه
عدم تحقق اهداف سودآوری
بالا بودن نرخ حوادث شبکه
سیر صعودی تلفات شبکه توزیع
همچنین رویکرد بهبود شناسایی شده به شرح زیر میباشد:
طراحی و اجرای خود ارزیابی
شکست برنامههای استراتژیک به برنامههای عملیاتی
بکارگیری نرمافزارهای کنترل پروژه
بررسی دستورالعملهای تعمیر و نگهداری
طرح جامع دیسپاچینگ
بررسی و بازنگری تنظیمات رلههای حفاظتی (قاسمزاده، ۱۳۸۵).
تحقیقی تحت عنوان ارزیابی عملکرد شرکت سیمان داراب براساس مدل تعالی سازمانیEFQM، که توسط اصغر افشار جهانشاهی در دی ماه سال ۱۳۸۵ انجام گرفته است. استاد راهنمایی این تحقیق آقای دکتر سید علیقلی روشن میباشد که این تحقیق مربوط به پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی در دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشد.
بدست آوردن امتیاز شرکت و شناخت نقاط قوت و ضعف در عملکرد این شرکت براساس معیارهای مدل تعالی سازمانی از اهداف این تحقیق میباشد.
در این تحقیق از روش توصیفی _ پیمایشی استفاده شده است و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه و بررسی اسناد و مدارک استفاده شده است.
در این تحقیق، تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها، با بهره گرفتن از آمار استنباطی و آزمونT-TEST یک نمونهای انجام شده است. این کار از طریق نرم افزار SPSS صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق از ۶۰ نفر از رؤساء، مدیران و کارشناسان شرکت با توجه به لیست افراد شرکت کننده در دورههای آموزشی آشنایی با مدل EFQM، اکثراً با سطح تحصیلات دانشگاهی که از کلیه حوزه های شرکت (حوزه مدیریت مالی و اداری، بازرگانی، خدماتی و فنی و تولیدی) انتخاب شدهاند استفاده شده است.
در این تحقیق براساس یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات، امتیاز شرکت سیمان داراب براساس مدل EFQM عدد ۴۴۷ از ۱۰۰۰ امتیاز بدست آمده و طبق این ارزیابی شرکت موفق به رسیدن به سطح تقدیرنامه تعالی سازمانی شده است (افشار جهانشاهی، ۱۳۸۵).
فرزانه اقبال و همکاران تحقیقی را با عنوان کاربرد مدل تعالیEFQM با رویکرد سیستم اطلاعات پروفرما در ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۳۸۸ انجام دادند که نتایج حاصل از تحقیق نشان داد در حوزه توانمندساز ۲۹۴ امتیاز و در حوزه نتایج ۲۲۲ امتیاز کسب نمودند و امتیاز هر یک از معیارها بدین شرح تعیین گردید: استراتژی ۷۵%، کارکنان ۵۸%، منابع و شرکاء ۵۲%، فرآیندها ۵۳%، نتایج مشتری ۴۳%، نتایج کارکنان ۲۹%، نتایج جامعه ۵۵% و نتایج کلیدی ۵۲%.
امین ترابیپور و سارا رکاباسلامیزاده در تحقیقی با عنوان خودارزیابی براساس مدل تعالی سازمانی EFQM در بیمارستانهای منتخب شهر اهواز نتیجه گرفتند امتیازهای داده شده توسط مدیران بیمارستانها تا حدودی غیرواقعی به نظر میرسد، اما با توجه به نتایج، میتوان نقاط قوت و نواحی قابل بهبود در بیمارستان را مشخص نمود. ضمناً درصد امتیاز هرکدام از عوامل ۹ گانه در بیمارستان نفت اهواز به شرح ذیل تعیین گردید:
رهبری ۲۴/۷۲%، خطمشی و استراتژی ۴/۶۷%، کارکنان ۴/۶۶%، منابع و شرکاء ۴/۶۳%، فرآیندها ۰۷/۶۵%، نتایج مشتری ۸۴/۶۲%، نتایج کارکنان ۴/۵۶%، نتایج جامعه ۴۵/۵۹% و نتایج کلیدی عملکرد ۹۴/۴۵% .
تحقیقی تحت عنوان ارزیابی عملکرد بانک ملت شعبه مراغه با بهره گرفتن از مدل تعالی سازمانی توسط آقای جواد فیضالهی در سال ۱۳۸۹ جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه آزاد واحد سنندج تحت راهنمایی آقای دکتر جعفر بیکزاده انجام گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق فوق بیانگر متعالی بودن عملکرد بانک ملت شعبه مراغه از منظر مدل تعالی سازمانی (EFQM) است.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱٫ مقدمه
در این فصل روش تحقیق، جامعه آماری، روش انتخاب نمونه، ابزار پژوهش؛ چگونگی گردآوری دادهها و نرمافزار مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل دادها توسط محقق تشریح میگردد.
۳-۲٫ نوع و روش تحقیق
براساس هدف، تحقیقات علمی را میتوان به سه گروه بنیادی، کاربردی و علمی تقسیم کرد. براساس ماهیت و روش، تحقیقات علمی را میتوان به پنج گروه تقسیم کرد که عبارتند از: تحقیقات تاریخی، توصیفی، همبستگی، تجربی و علّی. البته ممکن است موارد دیگری تحت عناوین مختلف بیان شود که زیر مجموعه یکی از انواع پنجگانه مزبور تلقی میشود؛ مانند تحقیق موردی که زیرمجموعه تحقیقات توصیفی است.
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است چرا که از نتایج آن برای رفع مشکلات، بهبود نقاط قوت و رفع نقاط ضعف سازمان مورد مطالعه استفاده میشود و از آنجا که وضعیت سازمان مورد مطالعه را آنچنان که هست تشریح میکند از لحاظ روش از نوع تحقیقات توصیفی میباشد.
۳-۳٫ جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی شرکت پتروشیمی خوزستان با مدرک لیسانس و بالاتر میباشد که براساس قوانین و مقررات وزارت نفت استخدام و در این شرکت اشتغال بکار دارند. تعداد کارکنان جامعه مورد نظر ۱۸۶ نفر میباشد.
۳-۴٫ نمونه آماری و شیوه نمونهگیری
در بسیاری از زمینههای کاربردی، محققان درصدد تعیین پارامترهای جامعه هستند؛ ولی دسترسی به آنها به طور مستقیم با سرشماری جامعه آماری امکانپذیر نیست. در چنین موقعیتهایی، محققان ناچارند برای استنباط پارامترهای مورد نظر به نمونههایی از جامعه آماری اکتفا کنند (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۴، ۱).