خشنودی از مسکن، در خشنودی کلی مؤثر است و همبستگی آن ها ۳۰% است (اندریوز و ویتی، ۱۹۷۶)، که نسبت به سایر متغیر هایی که مورد بحث قرار خواهد گرفت تأثیر کمتری دارد (همان منبع).
۲-۲-۲-۱۵ آموزش مهارتهای اجتماعی
ارتباط ها منبع مهمی از شادی هستند، خصوصاًً ازدواج و سایر ارتباط های نزدیک با دوستان و همکاران. مشکل در ایجاد یا نگهداری این ارتباط ها منبع عمده نگرانی است. آرگایل و لو (۱۹۹۰) نشان دادند که بخشی از تبیین شادی برونگراها، بخاطر مهارتهای اجتماعی بهتر این افراد است، بخصوص خود ابرازی و توانایی همکاری آن ها. بیماران افسرده و بسیاری از سایر بیماران روانی از مهارت های اجتماعی و احساس رضایت کمتری برخوردارند (هولین و تراور، ۱۹۸۶). آموزش مهارت های اجتماعی میتواند کمک زیادی ارائه کند. برای کسانی که نمی توانند دوست پیدا کنند این آموزش ها شامل ارتباط غیر کلامی، ارتباط کلامی، احساس مفید بودن، درک بهتر موقعیت ها و ارتباط های اجتماعی میباشد. آنهایی که دوستانی دارند ولی هنوز احساس تنهایی میکنند، فواید زیادی از خود افشاگری میبرند. زوج درمانی و بهبود روابط زناشویی میتواند شامل احساس مفید بودن و همچنین آموزش حل تعارضات با بحث و گفتگو باشد. موارد زیاد دیگری در رابطه با جنبههای مختلف مهارت های زناشویی وجود دارند که می توان آن ها را آموزش داد (آرگایل، ترجمه گوهری انارکی و همکاران، ۱۳۸۲).
آموزش مهارت های اجتماعی، برای بیماران افسرده و سایر بیماران، به تنهایی و یا به عنوان بخشی از مجموعه تکنیکهای دیگر به کار رفته است. موفقیتهای قابل توجهی گزارش شده و سودمندی آن در طی ۱ الی ۲ سال پیگیری، مشخص شده است. آموزش مهارت های اجتماعی، بخشی از یک مجموعه بزرگ درمانی است.
۲-۲-۲-۱۶ صفات شخصیتی و شادمانی
نظریه های صفت شخصیت، چنین استدلال میکنند که جنبههای مهم رفتار و تجربه افراد را می توان با تعداد محدودی از ابعاد مشخص ساخت، و نیمرخ های صفات شخصیتی خاص با شادمانی پیوند دارند. صفات شخصیتی در جامعه از توزیع بهنجار پیروی میکنند. بنابرین از نظر هر صفت مفروض (برونگرایی) بیشتر مرودم در حد متوسط و تعداد اندکی در سطوح بسیار پایین یا بسیار بالا قرار می گیرند و این بدان خاطر است که این صفات توزیع بهنجار دارند و فقط نیمرخ بخصوصی از صفات با شادمانی مرتبط است. همه افراد نمی توانند به سطح شادمانی برسند.
مطالعه های شخصیتی در مورد شادمانی نشان میدهند که افراد شاد و ناشاد نیمرخ های شخصیتی متمایز دارند (دینر و لوکاس، ۱۹۹۹). در فرهنگ های غربی، افراد شاد، برونگرا و خوش بین هستند و از عزت نفس بالا و مرکز کنترل درونی برخوردارند. در مقابل، افراد ناشاد به سطوح بالایی از روان رنجوری گرایش دارند. همبستگی برونگرایی با شادمانی یا عاطفی بودن مثبت حدود ۷۰% است، اما همبستگی روان رنجورگرایی با عاطفی بودن منفی بیشتر از ۹% است. جالب اینکه، هوش با شادمانی ارتباطی ندارد. پیوند بین صفات شخصیت و شادمانی در بین فرهنگ ها جهان شمول نیست.
برخی پیوند بین برونگرایی و شادمانی را تبیین میکنند، افراد برون گرا، با محیط اجتماعی که مستلزم تعامل های اجتماعی مکرر افراد با یکدیگر است، سازگاری بهتری دارند. به این ترتیب، آنان بارها خود را در شرایطی می بینند که نیازهایشان را برای معاشرت تأمین میکند و لذا شادتر هستند. همچنین شواهد خوبی وجود دارد که برونگرایان به محرک های طراحی شده، با القای مثبت همراه با شادمانی بیشتر پاسخ میدهند. برخی شواهد دیگر نیز وجود دارد که برونگرایی، افراد را بای تجربه رویداد های مثبت و روان رنجوری افراد را برای تجربه رویدادهای منفی بیشتر
-
- . Plato ↑
-
- . Fresh ↑
-
- . Walker SR, Rosse RM. ↑
-
- . Bonomi ↑
-
- . Veenhoven ↑
-
- . Seligman ↑
-
- . Cohen & Pressman ↑
-
- . Aspinwall ↑
-
- . Carr ↑
-
- . Ostir ↑
-
- . Larsen&Diener ↑
-
- . De Neve & Cooper ↑
-
- . Maroukalis & Zervas ↑
-
- . Blumenthal ↑
-
- . Leonhardt ↑
-
- . McConvill ↑
-
- . Myers ↑
-
- . Murphy & Athanasoud ↑
-
- . Pollner ↑
-
- . Buss ↑
-
- . Costa & Crear ↑
-
- . Brebner & Martin ↑
-
- . Furnham & cheng ↑
-
- . Hayes & Joseph ↑
-
- . Hills & Argyle ↑
-
- . Avenell A ↑
-
- . Giaccobbi, Hausenblas & Frye ↑
-
- . Levy & Levy ↑
-
- . Anshel ↑
-
- . Allport ↑
-
- . Feist & Feist ↑
-
- . Ingledew, Markland & Sheppard ↑
-
- . Eysenck ↑
-
- . Happiness ↑
-
- . Argyle ↑
-
- . Myers & Diener ↑
-
- . Schwartz & Strack ↑
-
- . Brebner ↑
-
- . Chan ↑
-
- . Furnham ↑
-
- . Lu ↑
-
- . Pronk NP ↑
-
- . Wing JK ↑
-
- . Quality of life therapy ↑
-
- . Hage C ↑
-
- . Dias RC, Dias JM ↑
-
- . Brodin E ↑
-
- . Hickman IJ ↑
-
- . World Health Organization ↑
-
- . Bobes ↑
-
- . Costa & McCrea ↑
-
- .Neuroticism ↑
-
- . Extraversion ↑
-
- . Openness to experience ↑
-
- . Agreeableness ↑
-
- . Conscientiousness ↑
-
- . Jacki Sorehson ↑
-
- . Jazzercise ↑
-
- . Dancercise ↑
-
- . High impact aerobic. ↑
-
- . Low impact aerobic. ↑
-
- . Plyometrics ↑
-
- . Low impact Aerobic ↑
-
- . Physical Fitness ↑
-
- . High impact aerobic ↑
-
- . High Density Lipoprotein (HDL) ↑
-
- . Low Density Lipoprotein (LDL) ↑
-
- . Dynamic warm-up ↑
-
- . Jogging ↑
-
- . Static warm-up ↑
-
- . Tempo ↑
-
- . Ritmo ↑
-
- . Block ↑