شکل۲- ۶ استراتژی فروش بلیت شهر پنهان
این قیمت گذاریها در شرکتهای هواپیمایی تحت تأثیر قیمت سوخت، نیروی کار، اندازه هواپیما و میزان استفاده از آن نیز میباشد[۱۹]. بهعنوانمثال، در تحقیقی که توسط فرانک بر روی شرکت Ryanair انجام داد، مشخـص گردید که این شرکت می تواند از طریـق کـاهش خدمه، استفاده از هواپیماهای جدید، استفاده از فرودگاههای ثانویه و استفاده از هواپیماهای بزرگتر هزینه های خود را کاهش دهد[۱۹].
مسافران در هنگام خرید بلیت به دو نکته اساسی توجه می کنند: ۱) هزینه ۲) کیفیت. بسیاری از شرکتهای ارائهدهنده خدمات هوایی سعی در ارائه خدمات مناسب و باکیفیت داشته تا از این طریق رضایت مشتریان خود را جلب نماید([۲۸]FSC)؛ درحالیکه تعدادی دیگر از ایرلاینها سعی در ارائه خدمات با هزینه کمتر داشته و از این طریق رضایت مشتریان خود را برآورده میسازند([۲۹]LCC)؛ اما آنچه واضح است اینست که هر دو نوع این شرکتها هدفی جز افزایش درآمد و سودآوری خود ندارند[۲۰]. شرکتهای کلاسیک(FSC) همان شرکتهای سنتی بوده که تمرکزشان بر ارائه خدمات باکیفیت بوده و شرکتهای LCC شرکتهایی هستند که فعالیتهای آنها، از آغاز ظهور این شرکتها، بهطور گسترده متمرکز بر ارائه خدمات ارزان قیمت و محدود به پروازهای کوتاه بُرد بوده است[۳۰]. شرکتهای LCC تلاش می کنند تا با کاهش هزینه های خود و در نتیجه کاهش کرایهها، مشتریان جدیدی جذب نمایند. این شرکتها برای کاهش هزینهها و قیمت خدمات، برخی از خدمات غیرضروری را حذف می کنند. رشد LCC در سالیان اخیر قابل توجه بوده است[۲۱]. ازجمله LCC های موفق در صنعت هوایی جهان میتوان به شرکتهای Easyjet و RayanAir در اروپا و شرکتهای JetBlue و Southwest در آمریکا اشاره کرد. امروزه با توجه به بحرانهای اقتصادی موجود و تمایل مسافران به استفاده از حاملهای کمهزینه افزایش یافته است و همین امر سبب بروز رقابتی شدید در بین شرکتهای FSC و LCC شده است.
با توجه به تفاوتی که در رسالت شرکتهای LLC و FSC وجود دارد، انتظارت مشتریان از این شرکتها نیز متفاوت است. در سال ۲۰۱۱ در مطالعه ای که بر روی مسافران هوایی در کره جنوبی انجام شد، مهمترین عوامل تأثیرگذار بر رضایت مسافران شرکتهای LCC مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، مسافرینی که تجربه استفاده از خدمات هر دو نوع شرکتهای هوایی LCC و FSC را داشته مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از مطالعه [۲۲] نشان میدهد که افزایش نرخ پاسخگویی در صدر نیازهای مسافران قرار داشته و تأثیر بسزایی در افزایش رضایت مسافران دارد. نرخ پاسخگویی شامل عواملی نظیر “پاسخگویی در مواقع اضطراری پرواز”، “سیستم اطلاعرسانی نظیر سایت و پیامک” و… میباشد. نرخ پاسخگویی را میتوان با تهیه یک سیستم پاسخگویی کارآمد و ارتقا سطح دانش کارمندان و عوامل سفر افزایش داد. اگرچه پاسخگویی عوامل سفر، عامل تعیینکننده ای در رضایت مسافران است، اما ایجاد آن به دلیل وجود زمان و فضای محدود آسان نمی باشد. دومین عامل مهمی که در [۲۲] برای افزایش رضایت مسافران معرفی شده است، ارائه خدمات ملموس است. خدمات ملموس شامل امکانات فیزیکی پرواز نظیر “راحتی صندلی”، “فضای صندلی”، “خدمات سرگرمی در طول پرواز” و “ظاهر کارکنان” میباشد.
با توجه به بحرانهای اقتصادی موجود و افزایش تمایل مسافران به استفاده از حاملهای کمهزینه، شرکتهای FSA بایستی تغییری در استراتژی های خود ایجاد کنند. بر طبق نظر مورل[۳۱]، شرکتهای FSA چنانچه بخواهند در رقابت با شرکتهای LCC موفق بوده و سهم خود را از بازار رقابتی افزایش دهند، دو استراتژی ممکن برای پیادهسازی در اختیار دارند[۲۳][۲۳][۲۳][۱۵][۱۴]:
کاهش هزینه های عملیات اصلی خود، بدون آنکه تغییری در مدل کسبوکار یا سطح خدمات خود ایجاد کنند.
اعمال برخی از عناصر کسبوکار کمهزینه در مدل خود.
در استراتژی دوم، هدف تشکیل شرکتهای کمهزینه تابعه([۳۲]LCS) است. در این حالت، شرکتهای هوایی FSA، یک شرکت LCC در زیرمجموعه خود ایجاد کرده و از این طریق هر دو جنبه ارائه خدمات را پوشش می دهند. نام دیگر این استراتژی [۳۳]AinA است. اگرچه مبنای تئوری این استراتژی، جالب و قابل پیادهسازی میباشد، اما در عمل بسیاری از شرکتهای پیادهسازی کننده این استراتژی با شکست روبرو شده اند. در جدول۲- ۴ تعدادی از شرکتهای LCS معرفی گشتهاند.
جدول۲- ۴ شرکتهای AinA
نام LCC
شرکت متبوعه
زمان شروع
زمان اتمام
Song
Delta
۲۰۰۳
۲۰۰۶
Ted
United
۲۰۰۴
۲۰۰۹
Basiq Air
KLM
۱۹۶۶
ادامه دارد
Germanwings
Lufthansa
۲۰۰۲
ادامه دارد