ویلیامز، سیتون و آلینسون[۱۱۸](۲۰۱۳) به بررسی کاربرد مدل اینوگرام پرداختند. هدف کشف رابطه بین تیپ های شخصیت اینوگرام و رفتارهای محیط کار است. ۴۱۶ نفر که اکثر آن ها در مشاغل تمام وقت استخدام شده بودند، پرسشنامه ی تیپ شخصیت اینوگرام ، پنج عاملی، ارزش های شخصی، انگیزه ها، نگرش ها، شناخت ها و آمارهای شغلی را پر کردند. نتایج نشان داد که هر نوع تیپ شخصیتی روابط متفاوتی با متغیرهای کاری داشتند. مدل اینوگرام، ارزش ها و انگیزه ها را پیش بینی می کرد و نقش پیش بینی کننده ی این مدل نسبت به مدل پنج عاملی بیشتر بود.
۲-۲-۲-۲ تحقیقات داخلی اینوگرام
دریک مطالعه با هدف بررسی نقش ساخت شخصیت در جهت گیری مذهبی (در سه سطح پای بندی به مذهب، روی آورد به مذهب، و روی گردانی از مذهب) دانشجویان سال اول و سال آخر دانشگاه شهید بهشتی برحسب نوع شخصیت، جنس، شرکت در مراسم مذهبی و دانشکده، توسط خداپناهی و خوانین زاده سریزدی(۱۳۷۹) مورد بررسی قرار گرفت. نمونه مورد بررسی ۴۰۵ نفر از دانشجویان دانشگاه بودند که به طور تصادفی انتخاب شدند. جهت تعیین نوع شخصیت از مقیاس شخصیت «آیزنک» و برای تعیین جهت گیری مذهبی آزمودنی ها از پرسشنامه خودشناسی در چارچوب مذهبی – اجتماعی استفاده شده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
نتایج مطالعه نشان می دهند که در عامل پای بندی به مذهب، دانشجویان مونث، دانشجویان سال آخر، دانشجویانی که در مراسم مذهبی شرکت نمی کنند یا کمتر شرکت می کنند، ریختهای شخصیتی برونگرد ناپایدار هیجانی و بعد از آن درونگرد ناپایدار هیجانی به طور معنا دار بیشترین میانگین را داشته اند. همچنین دانشجویان مونث، دانشجویان سال آخر، دانشجویانی که در مراسم مذهبی شرکت نمی کنند یا کمتر شرکت می کنند و دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر به طور معنا دار از سطح روی آورد به مذهب بالاتری برخوردار هستند. در عامل روی گردانی از مذهب بین هیچ یک از گروه های مورد بررسی در پژوهش، تفاوت معنادار نیست.
طالبی(۱۳۸۰) به مقایسه برخی از ویژگیهای شخصیتی نابینایان ورزشکار گلبال با نابینایان غیر ورزشکار شهر تهران پرداخت. بدین منظور تعداد ۱۵۰ نفر آزمودنی که شامل ۷۵ ورزشکار نابینای رشته گلبال و ۷۵ غیر ورزشکار نابینا بودند به صورت تصادفی ساده در نظر گرفت. ابزار انجام تحقیق پرسشنامه ی ۱۶ عاملی شخصیت کتل بود که در آن ۵ عامل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد بین عاملهای ادوار خویی، دارای روحیه مستقل و پابرجا، مقرراتی، منطقی و واقع بین بودن تفاوت معنادار آماری بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران نابینا وجود دارد و عاملهای پایداری هیجانی و ثبات عاطفی و آرام و انتقاد کننده بودن تفاوت معنی داری مشاهده نشد. ابزارهای اندازه گیری، پرسشنامه استرس شغلیHSE[119]، پرسشنامه تیپ شخصیتی فرامینگهام[۱۲۰] و پرسشنامه محقق ساخته بودند.
همچنین نتایج به دست آمده نشان داد، متغیرهای جنس، وضعیت تاهل و سطح اجتماعی – اقتصادی با استرس شغلی رابطه معنادار نداشتند درحالی که متغیرهای منطقه ی جغرافیایی، تیپ شخصیتی، سن و تحصیلات در استرس شغلی موثر بودند. بدین معنا که با افزایش تحصیلات و بهبود وضعیت آب و هوایی، استرس شغلی کمتر بود. همچنین افراد با تیپ شخصیتی «الف» دارای استرس شغلی بیشتری نسبت به افراد با تیپ شخصیتی «ب» بودند. به علاوه تیپ شخصیتی «الف» ومنطقه جغرافیایی، بیشترین سهم را در استرس شغلی داشتند.
سپهریان(۱۳۸۹) پژوهشی با هدف تهیه ی یک ابزار مقدماتی برای استفاده و ساخت وسایل عینی و معتبر انجام داد. کلاس های آشنایی با تیپ شخصیت اینوگرام برای آزمودنی ها و متخصصان به طور جداگانه برگزار کردند. آزمون در یک نمونه ی ۱۱۰ نفری اجرا شد. یافته ها آزمونی شامل ۵۰ سوال را نشان می دهد که دارای روایی و پایایی است.
سپهریان و قلاوندی (۱۳۹۰) تاثیر آموزش تیپ های شخصیت اینوگرام بر کاهش تعارضات زناشویی را بررسی کردند. بدین منظور ۱۴ زوج انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که هر کدام از تیپ های نه گانه راهبردهای مقابله متفاوتی برای ارتباط با خود، محیط و دیگران دارند.
خلاصه فصل دوم
در این فصل مبانی نظری و پژوهشی دو موضوع کاریابی و شخصیت بیان شد. ابتدا در مورد کاریابی مبانی نظری ذکر گردید و بیان شد که کاریابی فعالیتی است که شامل طرح ریزی، انتخاب، جستجو و جمع آوری اطلاعات است که در آن فرد از منابع اطلاعاتی فرصت های شغلی را جستجو می کند و اطلاعات خاص را در مورد مشاغل و سازمان ها جمع آوری می نماید و جستجوی شدیدتری شکل می گیرد.
همان گونه که بیان شد، شدت کاریابی در یافتن کار موثر است و نتیجه ی جستجو، استخدام است. متغیرهایی چون خودکارآمدی، عزت نفس، عوامل شخصیتی، حمایت های اجتماعی، استخدام قبلی و جنسیت با رفتارهای کاریابی و متغیرهای آن مرتبط هستند. سپس برخی از مدل های کاریابی همچون مدل یادگیری، پاسخدهی هیجانی، کاریابی فاصله ای، گردشی، چند نظم دهندگی، جستجوی جهت دار، چند بخشی و… بیان شد و در مورد آن توضیحاتی ارائه گردید.
سپس مبانی نظری شخصیت شامل تعاریف مختلف ذکر گردید و در ادامه نظریات شخصیت شامل دیدگاه های مختلف به شخصیت همچون روانکاوی، رفتارگرایی، وجودی، پدیدار شناختی و نظریه ی مایرز-بریگز و نظریه ی اینوگرام آورده شد و در مورد هرتیپ مطالب و ویژگی هایی بیان شد. هر نظریه تعریف خاصی از شخصیت دارد.
در این پژوهش از نظریه ی اینوگرام برای تعیین ویژگی های شخصیتی افراد استفاده شد. در توضیح نظریه ی اینوگرام بیان شد که اینوگرام یک شکل هندسی است و از سه قسمت تشکیل شده است. اولین قسمت یک دایره است و قسمت دوم یک مثلث در درون دایره که نمایانگر نیروهای سه گانه ی طبیعت (تفکر، غریزه و احساس) است و قسمت سوم یک ستاره ی چند ضلعی در درون دایره است. طبق مدل اینوگرام افراد در سه گروه اصلی ادراک گرا، احساس گرا و عمل گرا قرار می گیرند. هر یک از این سه گروه دارای سه زیر مجموعه است و در مجموع نه تیپ شخصیتی حاصل می شود. این نه تیپ شخصیتی توسط اعداد ۱ تا ۹ روی دایره نشان داده می شوند. ویژگی های هر تیپ به طور مفصل بیان شد.
تیپ یک یا اصلاح گرا ها بر تصحیح دیگران و کمال گرایی تاکید دارند و تمایل به درستی و کمال دارند. افراد تیپ دو یا یاری دهنده ها اهل کمک به دیگران و مهر و محبت هستند و بدون چشم داشت به دیگران خدمت می کنند. تیپ سه یا افراد عمل گرا اهل رقابت و موفقیت طلب هستند و تلاش آن ها برای کسب موفقیت است.
گروه فردگرا یا تیپ چهار، افرادی درون گرا، حساس، خیال پرداز، تودار و هنر دوست هستند. تیپ پنج با عنوان تیپ محقق، افرادی منزوی و کناره گیر، فلسفه گرا، مطلع و با تدبیر هستند و در تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده مهارت دارند. تیپ شش یا گروه وفادار، محافظه کار و مسئول هستند. آن ها دوستان زیادی دارند و همیشه وفادار و در پی استفاده از راهنمایی و حمایت افراد مورد اطمینان خود هستند.
تیپ هفت یا افراد کلیت گرا خوش خو و خوش رو، رهبر، پیشرو و انعطاف پذیر هستند. آن ها معمولا شلوغ، بی نظم و در فکر ایجاد هیجان در محیط هستند. تیپ هشت یا چالش طلب، فردی مدیر و رهبر است که کنترل امور را به دست می گیرد و بحث و مشاجره را دوست دارد و سعی در تسلط بر دیگران و در دست گرفتن قدرت دارد. تیپ نه یا مسالمت جو افرادی هستند که به راحتی خواسته ها و نیازهای خود را کنار می گذارند و خواسته های دیگران را ترجیح می دهند. این گروه صلح طلب هستند و تمایل به آرامش و صلح و صفا دارند.
در ادامه ی فصل، پژوهش های انجام شده در مورد این دو موضوع ذکر گردید و برخی از تحقیقات خارجی و داخلی ای که در این زمینه انجام شده آمد. از مسائل بیان شده در این فصل می توان به این نتیجه رسید که انسان ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که به این ویژگی ها شخصیت گفته می شود. شخصیت در نظریات مختلف تعاریف متفاوتی دارد. یکی از نظریات شخصیت، نظریه ی اینوگرام است که انسان ها را براساس ویژگی هایشان در سه طبقه قرار می دهد و برای هر طبقه سه زیر گروه تعریف می نماید که این نه گروه رفتارها و ویژگی های متمایزی دارند. از سوی دیگر با توجه به مسائل بیان شده در این فصل می توان بیان نمود که راهبردهای کاریابی یکی از رفتارهای کاریابی است. با توجه به پیشینه رفتارهای کاریابی تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند که به طور کلی می توان به متغیرهای جمعیت شناختی، متغیرهای تفاوت فردی و شخصیت اشاره کرد.
بنابراین در این پژوهش به بررسی رابطه بین شخصیت به عنوان یک عامل موثر بر رفتارهای کاریابی بر راهبردهای کاریابی پرداخته شده است. اگرچه پژوهش های فراوانی در مورد هر نظریه ی شخصیت و عوامل، وابسته ها و پیش بینی کننده های آن انجام شده است اما می توان به صراحت گفت که در بین این پژوهش ها جایی سخنی از نظریه ی اینوگرام نیست به ویژه در پژوهش های داخلی و این مسئله لزوم انجام پژوهش را بیشتر آشکار می نماید. همچنین در مورد کاریابی و مسائل مربوط به آن نیز تحقیقی که جوابگوی نیاز فعلی جامعه باشد به چشم نمی خورد. بنابراین در این پژوهش بیشتر به این مسائل پرداخته می شود.
فصل سوم
روش پژوهش
۳-۱ روش پژوهش
این تحقیق از نوع تحقیقات کمی و همبستگی است که در آن میزان ارتباط بین راهبردهایی که افراد برای کاریابی استفاده می کنند و تیپ شخصیتی بررسی می شود. پژوهش طی یک مرحله با انتخاب نمونه از بین جامعه مورد نظر پژوهشگر که همان دانشجویان دانشگاه اصفهان هستند انجام گرفت. با بهره گرفتن از اجرای پرسشنامه روی نمونه ، اطلاعات مورد نظر در مورد تیپ های شخصیتی و روشی که آن ها برای کاریابی در پیش خواهند گرفت، جمع آوری گردید. داده ها صرفا به صورت کمی هستند. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه وتحلیل نتایج با بهره گرفتن از نرم افزارspss19 انجام شد. شدت ارتباط بین پاسخ ها در دو پرسشنامه بیانگر توانایی پیش بینی این است که چه تیپهای شخصیتی منجر به استفاده از چه روشی برای کاریابی می گردد.
۳-۲ جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشند که در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ مشغول به تحصیل بودند و نمونه مورد نظر از بین آن ها تعیین گردیده اند. با توجه به اهمیت اشتغال برای جوانان و دانشجویان به نظر می رسد که این جامعه مورد خوبی برای انجام تحقیق هستند چون می توان از آن به عنوان یک نمونه از کل جوانان ایران که در سن اشتغال هستند، نام برد. در جدول ۳-۱ اطلاعات مربوط به حجم جامعه و نمونه توصیف شده است.
جدول ۳-۱- حجم جامعه و حجم نمونه در هر دانشکده به تناسب جنسیت
دانشکده
جنسیت
جامعه
نمونه
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
ادبیات و علوم انسانی
دختر
۱۰۱۹
۳/۸
۳۳
۳/۸
پسر
۴۶۶
۸/۳
۱۵
۸/۳