فرضیه پنجم: بین راهبرد مقابله ای خویشتنداری با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.
همانگونهکهجدول۴-۳ نشانمی دهد بین راهبرد مقابله ای خویشتنداری با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه معنادار وجود ندارد (۰۵/۰<p ، ۱۰/۰ =r). لذا، فرضیه پنجم پژوهش تأیید نمی شود.
فرضیه ششم: بین راهبرد مقابله ای گریز-اجتناب با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.
همانگونهکهجدول۴-۳ نشانمی دهد بین راهبرد مقابله ای گریز-اجتناب با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه معنادار وجود ندارد (۰۵/۰<p ، ۱۱/۰ =r). لذا، فرضیه ششم پژوهش تأیید نمی شود.
فرضیه هفتم: بین راهبرد مقابله ای دوری گزینی با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.
همانگونهکهجدول۴-۳ نشانمی دهد بین راهبرد مقابله ای دوری گزینی با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (۰۱/۰>p ، ۳۵/۰ =r). لذا، فرضیه هفتم پژوهش نیز تأیید می شود. با توجه به شیوه نمره گذاری مقیاس سلامت عمومی (GHQ) این یافته بدین معنا است که افزایش در نمره راهبرد مقابله ای دوری گزینی با کاهش در نمره سلامت روان معلمان همراه است.
فرضیه هشتم: بین راهبرد مقابله ای مقابله مستقیم با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه وجود دارد.
همانگونهکهجدول۴-۳ نشانمی دهد بین راهبرد مقابله ای مقابله مستقیم با سلامت روان معلمین مرد و زن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (۰۵/۰>p ، ۱۹/۰ =r). لذا، فرضیه هشتم پژوهش نیز تأیید می شود. با توجه به شیوه نمره گذاری مقیاس سلامت عمومی (GHQ) این یافته بدین معنا است که افزایش در نمره راهبرد مقابله ای مقابله مستقیم با کاهش در نمره سلامت روان معلمان همراه است.
فرضیه نهم: راهبردهای مقابله ای مسئله مدار و هیجان مدار در پیشبینی سلامت روان معلمان نقش دارند.
برای آزمون این فرضیه از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان با حضور متغیرهای راهبردهای مقابله ای مسئله مدار و هیجان مدار برای پیشبینی نمره سلامت روان معلمان استفاده شد.همچنان که جداول شماره ۴-۴ و ۴-۵ نشان میدهند متغیرهای پیش بین جمعاً ۱۶ درصد از واریانس سلامت روان معلمان را تبیین میکنند و از بین این متغیرها به ترتیبمسئولیت پذیری، دوری گزینی ومسالهگشاییبرنامهریزیشده نقش معناداری در پیشبینی سلامت روان معلمان دارا میباشند.
جدول ۴-۴٫ نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیشبینی سلامت روان معلمان
مدل
ضریب همبستگی
ضریب تعیین
ضریب تعیین تعدیل یافته
F
سطح معناداری
۱
۴۷/۰
۲۱/۰
۱۶/۰
۷۷/۲
۰۰۹/۰
جدول ۴-۵: ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین
متغیر
B
ضرایب بتا
T
سطح معناداری
۱٫ ارزیابی مجدد
-.۲۷۹
-.۰۷۵
-.۴۸۸
.۶۲۷
۲٫ مسئله گشایی برنامه ریزی شده
-.۸۶۴
-.۱۸۱
-۲٫۲۶
.۰۳
۳٫ مسئولیت پذیری
-۲٫۱۰۱
-.۳۷۱
-۲٫۹۶۷
.۰۰۴
۴٫ جستجوی حمایت اجتماعی
-.۵۵۱
-.۱۳۵
-.۹۳۹
.۳۵۰
۵٫ خویشتنداری
-.۲۷۳
-.۰۶۵
-.۴۹۰
.۶۲۶
۶٫ گریز-اجتناب
.۰۹۲
.۰۲۳
.۱۹۳
.۸۴۷
۷٫ دوری گزینی
۱٫۳۰۸
.۲۴۵
۲٫۱۸
.۰۲۵
۸٫ مقابله مستقیم
.۲۸۴
.۰۵۳
.۴۷۳
.۶۳۷
جهت ضرایب بتا نشان میدهد که مسئولیت پذیری و مسئله گشایی برنامه ریزی شده در پیشبینی سلامت روان معلمان نقش منفی دارند. با توجه به شیوه نمره گذاری مقیاس سلامت عمومی (GHQ)، این بدین معنا است که هر چه معلمان از دو راهبرد مسئولیت پذیری ومسالهگشاییبرنامهریزیشده بیشتر استفاده کنند از سلامت روان بالاتری برخوردار خواهند بود. همچنین، ضریب بتای مربوط به دوری گزینی مثبت است. این بدین معنا است که هر چه معلمان از راهبرد دوری گزینی بیشتر استفاده کنند از سلامت روان کمتری برخوردار خواهند بود.
فرضیه دهم:بین راهبردهای مقابله ای در معلمین زن و مرد تفاوت معنادار وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه ، از تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) استفاده شده است. ابتدا مفروضه های تحلیل واریانس چند متغیره بررسی شد. به منظور بررسی مفروضه یکسانی واریانس گروه ها به نتایج آزمون لوین مراجعه شد. طبق جدول ۴-۶ مقدار معناداری بزرگتر از ۰۵/۰ میباشد. لذا، این سطح معناداری نشان میدهد که از مفروضه یکسانی واریانس ها تخطی نشده است.
جدول ۴-۶: نتایج آزمون لوین برای بررسی یکسانی واریانس ها
متغیر
درجه آزادی اول
درجه آزادی دوم
مقدار F
سطح معناداری
۱٫ ارزیابی مجدد
۱
۸۷
.۸۵۲
.۳۵۹
۲٫ مسئله گشایی برنامه ریزی شده
۱
۸۷
۱٫۲۱۲
.۲۷۴
۳٫ مسئولیت پذیری
۱
۸۷
.۲۸۰
.۵۹۸
۴٫ جستجوی حمایت اجتماعی
۱
۸۷
.۱۸۲
.۶۷۱
۵٫ خویشتنداری
۱
۸۷
.۲۱۷
.۶۴۲
۶٫ گریز-اجتناب
۱
۸۷
.۶۸۲
.۴۱۱
۷٫ دوریگزینی
۱
۸۷
.۰۰۰۱
.۹۸۸
۸٫ مقابله مستقیم
۱
۸۷
.۱۹۸
.۶۵۷
نتایج آزمون M باکس جهت اطمینان از عدم تخطی مفروضه یکسانی ماتریس واریانس- کواریانس نیز بررسی شد. همان گونه که جدول ۴-۷ نشان میدهد مقدار معناداری بزرگتر از ۰۰۱/۰ است. لذا از این مفروضه تخطی نشده است.
جدول۴-۷: نتایج آزمون مفروضه یکسانی ماتریس واریانس-کواریانس
Box,s M
F
درجات آزادی۱
درجات آزادی۲
سطح معناداری
۰۶/۳۷
۹۲۷/۰
۳۶
۳۱۸/۲۳۳۸۵
۵۹/۰
نتایج حاصل از تحلیل مانوا بر روی نمرات سلامت روان در دو گروه معلمان زن و مرد در جداول ۴-۸ و ۴-۹ ارائه شده است.
جدول ۴-۸: میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش به تفکیک جنسیت