. همان، ج۱، ص: ۸۲ ↑
. همان، ج۲، ص: ۳۴۲ ↑
. همان، ج۳، ص: ۳۰۷ ↑
. همان، ج۲، ص: ۳۴۲ ↑
. همان، ج۲، ص: ۳۴۳ ↑
. همان، ج۳، ص: ۲۵۲ ↑
. همان، ج۲، ص: ۳۴۳ ↑
. همان، ج۳، ص: ۲۵۳ ↑
. همان، ج۳، ص: ۵۷۶ ↑
. همان، ج۲، ص: ۳۴۳ ↑
. همان، ج۳، ص: ۴۷۰ ↑
. همان، ج۳، ص: ۳۴۵ ↑
.همان، ج۳، ص: ۴۷۰ ↑
. همان، ج۲، ص: ۳۴۳ ↑
. هر کسى در این جهان یعنى دنیا نابینا و کوردل باشد در آخرت نیز نابینا و گمراهتر خواهد بود؛ إسراء/۷۲ ↑
. آن وقت گوید پروردگارا چرا مرا که بینا بودم کور محشور کردهاى؟؛ طه/۱۲۵ ↑
. روزى که فرشتگان را ببینند آن روز گنهکاران را نویدى نیست و دور باد گویند؛ فرقان/۲۲ ↑
. و خداوند آن رؤیا را که در خواب به تو نشان داد که ان شاء اللَّه به زودى داخل مسجد الحرام خواهید شد…؛ فتح/۲۷ ↑
. ابراهیم ماموریت را به انجام رساندى ما این چنین نیکوکاران را جزا مىدهیم؛ صافات/۱۰۵ ↑
. چون یوسف به پدرش گفت اى پدر! من در خواب یازده ستاره با خورشید و ماه دیدم که براى من در حال سجدهاند؛ یوسف/۴ ↑
. یکى از آنها گفت من در خواب دیدم که انگور (براى شراب) مىفشارم، دیگرى گفت من دیدم که بر بالاى سر خود طبق نانى مىبرم و مرغان هوا از آن مىخورند، اى یوسف تو ما را از تعبیر آن آگاه کن؛ یوسف/۳۶ ↑
. شاه گفت که: من در رؤیا هفت گاو فربه را دیدم که هفت گاو لاغر آنها را مىخورند، و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشکیده، (که خشکیدهها بر سبزهها پیچیدند و آنها را از بین بردند)؛ یوسف/۴۳ ↑
. به نقل از: سید حمید هاشمی، “مقاله خواب و رؤیا در قرآن” گلستان قرآن، شماره ۱۵۲، تیر ۱۳۸۲، ص۶ ↑
. ر.ک فصل سوم، “علت فلسفی مرگ” ↑
. مرگ امری طبیعی است که منشأ آن، حرکت نفس از عالم طبیعت به نشئه ابدی و اعراض از این بدن و خروج آن از غبار و پرده های هیئات بدنی است؛ (محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی ، العرشیه، (ترجمه م تصحیح غلامحسین آهنی)، ( تهران: مولی، ۱۳۶۱)، ص: ۲۵۹) ↑
. البدن بما هو بدن ماده للنفس المتعلقه به و عله مادیه للنوع؛ (محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی ، الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الاربعه، ج۹، ص: ۴) ↑
. بدن به منزله مرکب است (برای نفس) در سیر به سوی آخرت و محافظت از آن به جهت این است که استکمالات علمیه و عملیه نفس تا رسیدن به آن مبلغ و غایت اصلی، ممکن باشد، (همان، ج۹، ص: ۲۴۲) ↑
. ر.ک: محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی ، ترجمه و شرح مبدأ و معاد ص :۳۳۰ و ص: ۴۰۹ ↑
. ر.ک: عبدالغنی اردبیلی، ج۳، ص: ۸۱-۸۵ ↑
. به نقل از: همان، ج۳، ص: ۶۵و۶۶ ↑
. همان، ج۳، ص: ۱۴۴ ↑
. حسین بن عبدالله ابن سینا، شفا، ( قم: مدرسه آیت الله مرعشی نجفی،۱۴۰۴ق)، ج۱،ص: ۳۶۳ ↑
. حسن حسن زاده آملی، هزار و یک کلمه،( قم: بوستان کتاب، ۱۳۸۱)، ج۱، ص: ۲۱۸ ↑
. حسن حسن زاده آملی، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، (تهران: الف لام میم، ۱۳۸۳)، ص:۱۲۹ ↑
. حسن حسن زاده آملی،ممد الهمم در شرح فصوص الحکم( تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۸)، ص:۵۷۸ ↑
. حسن حسن زاده آملی، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه ، ص:۱۶۵ ↑
. حسن حسن زاده آملی، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص: ۱۴۷ ↑
. محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی ، ترجمه و شرح مبدأ و معاد، ص۲۲۶ ↑
. همانا نفس در اویل نقص و ابتدای موجودیتش، در حفظ مزاج از فساد و تباهی، عاجز نیست… پس هنگامی که در جوهریتش تقویت شد و وجودش کامل گشت، چگونه ممکن است که بر آنچه در دوران طفولیت و جنینی انجام می داده است عاجز باشد؛ محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی ، المبدأ و المعاد، ص: ۴۱۱ ↑
. محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی ، ترجمه و شرح مبدأ و معاد ص۳۳۰ ↑
. عبدالغنی اردبیلی، ج۳، ص: ۲۱۳ ↑
.همان، ج۳، ص: ۱۴۰ ↑
. محمدعلی شاه آبادی، شذرات المعارف، ص: ۲۰۰ ↑
. محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی ، شرح زادالمسافر، ص: ۲۴۷ ↑
. آن دو (یعنی نفس و بدن) یک شیئ واحد دارای دو طرف است، یک طرف آن در حال تبدل و نابودی است و فرعی است، و دیگری ثابت و باقی است که اصل است؛ محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی ، الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الاربعه، ج۹، ص: ۹۸ ↑
نگاهی به پژوهشهای انجامشده درباره : احتضار و حقیقت مرگ در اندیشه امام خمینی و … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین