“
-
- آمادگی
- تخیل
۲-۲۰- عوامل مؤثر در رشد خلاقیت
روبرت جی استرنبرگ و لیندا ای اوهارا[۶۸] در بررسی های خود شش عامل را در خلاقیت افراد مؤثر دانسته اند:
۱) دانش: داشتن دانش پایهای در زمینه ای محدود و کسب تجربه و تخصص در سالیان متمادی
۲) توانایی عقلانی: توانایی ارائه ایده خلاق از طریق تعریف مجدد و برقراری ارتباطات جدید در مسایل؛
۳) سبک فکری: افراد خلاق عموما در مقابل روش ارائه شده از طرف سازمان و مدیریت ارشد ، سبک فکری ابداعی را بر میگزینند ؛
۴) انگیزش: افراد خلاق عموما برای به فعل درآوردن ایده های خود برانگیخته میشوند ؛
۵) شخصیت: افرادخلاق عموما دارای ویژگی های شخصیتی مانند مصر بودن ، مقاوم بودن در مقابل فشارهای بیرونی و داخلی و نیز مقاوم بودن در مقابل وسوسه همرنگ جماعت شدن هستند ؛
۶) محیط : افراد خلاق عموما در داخل محیط های حمایتی بیشتر امکان ظهور مییابند.
عوامل مؤثر در خلاقیت را میتوان به دو دسته ی فردی و محیطی تقسیم نمود. عوامل فردی مربوط به ویژگی های شخصی، و عوامل محیطی به موقعیت های فرد در ارتباط با دیگران مرتبط است. آمابیل در نتایج پژوهش بسیار وسیعی که از مصاحبه با ۱۲۰ دانشمند به دست آورده بود، از همین تقسیم بندی استفاده کرد. عوامل فردی از دیدگاه دانشمندان عبارت بودند از:
۱) ویژگی های شخصیتی متنوع
۲) خودانگیزی
۳) تواناییهای شناختی خاص
۴) تمایل به خطر کردن
۵) تخصص در رشته
۶) تجارب متنوع
یـکـی دیگر از انـدیشمندان مدیریت در زمینه عوامل مؤ ثر بر خلاقیت و نوآوری به چهار دسته از عوامل اشاره دارد که عبارتند از:
۱٫ به کارگیری و جذب نیروهای خلاق و نوآور به سازمان.
۲٫ امکانات مناسب تحقیقاتی و مالی برای کوشش های نوآورانه.
۳٫ آزادی عمل در انجام فعالیتها و تلاش های خلاق.
۴٫ بـه کارگیری نتایج حاصله از فعالیتهای خلاق و دادن پاداش مناسب به افراد خلاق. (الوانی،۱۳۷۲: ۲۴۰)
۲-۲۱- عوامل مؤثر بر شکل گیری فرایند نوآوری در سازمان
خلاقیت پایدار در حل مسائل سازمانی امروزه رشد و توسعه سازمانها در گرو حل مشکلات آینده سازمان در ابعاد مختلف پرسنلی، فنی، مالی، اقتصادی، مشتریان و ذی نفعان خواهد بود. حل مسائل سازمانی صرفاً به مفهوم حل مشکلات امروز سازمان نیست، بلکه مشکلات امروز به طور طبیعی خودشان را بر مدیریت سازمان تحمیل میکنند. مدیران موفق، مسائل آینده سازمان را تشخیص میدهند و آن ها را حل میکنند.
حل مسائل سازمانی نه تنها نیازمند پیگیری سیستماتیک مراحل مختلف حل مسئله است، بلکه متکی به توانایی و همکاری و خلاقیت کارکنان میباشد. کارکنان برای به کارگیری خلاقیتهای خود در جهت حل مسائل سازمان، نیازمند ترغیب و حمایت میباشند. برای ایجاد پایداری در خلاقیت، لازم است تا موارد زیر در سازمان مورد توجه کارکنان، کارشناسان و مدیران قرار گیرد:
۱– ایجاد انعطاف پذیری و اصلاح نظام ارزیابی عملکرد: مقررات و ضوابط سنتی و خشک از بروز خلاقیتها در سازمان جلوگیری میکند. همچنین لازم است تا نظام ارزیابی عملکرد از حالت سنتی و نرمالیته تغییر پیدا کند و به گونهای نباشد که مانع خلاقیت و نوآوری کارکنان و کارشناسان شود. مدیران باید با ایجاد انعطاف، محدودیتهای تحمیل شده بر کارکنان و کارشناسان را کاهش دهند و زمینه را برای تقویت خلاقیت در آنان آماده سازند. در یک سازمان خلاق و نوآور ارزیابی کارکنان بر اساس حضور فیزیکی آنان صورت نمی پذیرد بلکه تمام منابع انسانی سازمان بر اساس شاخصهای تعالی و پیشرفت کارکنان و کیفیت فعالیت ها و خدمات و میزان نوآوری ارزیابی میگردند.
۲- تفویض اختیار: تفویض اختیار و اعطای مسئولیت به کارکنان، این امکان را به آنان میدهد که از تجارب خود بیاموزند، آنان را در خلق ایده ها و راهکارهای جدید یاری میدهد و احساس مسئولیتشان را در تحقق اهداف سازمان بالا میبرد. لذا بایستی مدیران با دادن اختیارات، مسئولیت انجام کار و نحوه انجام آن را به کارکنان و کارشناسان سازمان واگذار نمایند و ترتیبی اتخاذ کنند که رسیدگی و نظارت فیزیکی به حداقل ممکن برسد و کارکنان و کارشناسان ماحصل کار خود را مشاهده نمایند.
۳- اطلاعات: زیربنای تصمیمات درست، استفاده از اطلاعات لازم برای تصمیم گیری میباشد. لذا باید اطمینان پیدا کرد که کارکنان و کارشنانسان به اطلاعاتی که برای انجام کارشان لازم است دسترسی داشته باشند. اتخاذ تصمیمات درست، اجرای آن ها را میسر میسازد و موجب پایداری انگیزش در کارکنان و کارشناسان سازمان خواهد بود.
۴- تعیین حدود اهداف و انتظارات: اهداف و انتظارات سطح پایین انگیزه لازم را در کارکنان و کارشناسان ایجاد نمینماید. همچنین بالا بودن انتظارات ممکن است موجب شکست و یأس آنان شود؛ لذا ضروری است تا انتظارات و اهداف سازمانی را در حد مناسب تنظیم نمود.
۵- ترغیب ریسک پذیری: مدیران بایستی ریسک پذیری را در موقعیتهایی که نتایج شکست قابل تحمل است، تشویق نمایند. این عمل کمک میکند تا تصمیمات و اقدامات به مرور زمان از جامعیت بیشتری برخوردار شوند.
۶- ایجاد جو مناسب: مدیران بایستی فرصت لازم را برای بیان نظرات تمام کارکنان و کارشناسان فراهم آورند. از انقادهای سخت گیرانه پرهیز کنند و برای ایده ها و عملکردهای خوب، ارزش و پاداش مناسب قائل شوند.
بخش دوم
۲-۲۲- تاثیر نوآوری بر موفقیت بانک ها
همراه با پیشرفت های مختلف در علوم گوناگون و بخصوص در عرصه تکنولوژی و فناوری ها، مسیر سازمانها و مؤسسات از یکجا نشینی و به عبارتی سنت گرایی به تحرک و همراه شدن با تغییر و پوست اندازی در مسیر پیشرفت و به کارگیری آن تکنولوژی و فناوریهای مختلف به عنوان ابزاری برای خدمت رسانی با کمیّت و کیفیت مطلوبتر به مشتریان خود تغییر پیدا نمود تا امروزه مفاهیمی چون ایده پردازی و نوآوری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و همچنین نوآور بودن توسط هر سازمانی در صنعت مورد فعالیت خود یکی از اهداف تعریف شده توسط همه سازمان ها میباشد، که امروزه شاهد هزینه های مختلفی به عنوان بودجه تحقیقات و طراحی خدمات و محصولات توسط مؤسسات و سازمان ها میباشیم.
-
- – Robbins ↑
-
- – Robert J Sternberg and Lyndaay O’Hara ↑
-
- -Sternberg and O’Hara ↑
-
- – Vernon ↑
-
- -Robbins ↑
-
- -Turin ↑
-
- – Syfrt ↑
-
- – Creativity ↑
-
- – Vyzbrg ↑
-
- – Creativity ↑
-
- – Sternberg ↑
-
- – Dbunu ↑
-
- – Luthanz ↑
-
- – Harrington ↑
-
- – Mednich ↑
-
- – Christina E. Shalley ↑
-
- – Ghiselin ↑
-
- – Taylor ↑
-
- – Stein ↑
-
- – Amabile ↑
-
- – Guilford ↑
-
- – Holt ↑
-
- – Varking ↑
-
- – Mohr ↑
“