●
○
○
○
∅
∅
○
میدان عوارض
●
○
○
○
○
●
○
خط ریلی سبک
: (●) نشان میدهد که دسته ابزار تحلیلی خاص به اندازه کافی معیار را معرفی میکند یا چارچوب خاص به اندازه کافی بوسیله روش/ دسته ابزار آنالیز ی متناظر مشخص شده است.
دایره توخالی (○) نشان میدهد که دسته ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک بطور ناچیز معیار خاص را مشخص میکند.
نماد تهی (∅) نشان میدهد که برخی از ابزار موجود در دسته ابزارهای تحلیلی ممکن است معیار را نشان دهند و بعضی ممکن است نشان ندهند.
(N/A) قابل اجرا نیست و نشان میدهد که دسته بندی ابزار خاص کلاً معیار مربوطه را نشان نمیدهد و نباید برای آنالیز مورد استفاده قرار گیرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شریانی: خیابان چراغداری که اصولاً در درجه اول به ترافیک سرویس میدهد و در درجه دوم دسترسی به خواص مجاور را فراهم میکند. (فاصله سیگنال ۳٫۲ کیلومتر (۲ مایل یا کمتر)
بزرگراه: جاده ای که در آن سرعت بالاست و اتصال دهنده مناطق اصلی یا شریانی است، دارای میزان کم و یا بدون قطع سیگنال ترافیک است (به عنوان مثال، بزرگراههای دو خطه، اتوبانها).
آزاد راه: راه چند خطی، راه تقسیم شده با حداقل دو خط برای استفاده اختصاصی از ترافیک در هر جهت و کنترل کامل دسترسی بدون وقفه ترافیک. بنابر تعاریف بین المللی آزاد راه عبارت است از راهی با استاندارهای خاص که خطوط رفت و برگشت آن از یکدیگر جدا بوده و هیچگونه تقاطع همسطحی ندارد و ورود و خروج از آن محدود بوده و غالباً با پرداخت عوارض همراه است آزاد راهها معمولاً برای اتصال دو یا چند نقطعه مهم و استراتژیک به لحاظ اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی احداث میگردد.[۲۲]
خطHOV: راه اختصاصی یا خط خیابان برای خودروهای که تعداد سرنشینان آن بیش از یک نفر تعریف شده، از جمله اتوبوس، تاکسی، یا ون (ممکن است توسط ترافیکهای دیگر تحت شرایط خاصی مثلاً در طول ساعتهای خارج از اوج، برای ایجاد چرخش به سمت چپ یا راست و یا با موتور سیکلت، بسته به قوانین ترافیک حوزه قلمرو مورد استفاده قرار گیرد).
خط فرعی[۳۰]HOV: خطوط اختصاصی در روی رمپ برای خودروهای با حداقل تعداد سرنشینان (بیش از یک نفر)، مثل اتوبوس، تاکسی، ون، که برای مدت زمان مشخص تعریف شده.
رمپ: بخش کوتاهی از سواره رو که اتصال دهنده دو تسهیلات جاده است.
خط کمکی: خط اضافی در آزادراه جهت اتصال به رمپ و خروج از رمپ است.
خط برگشت پذیر: خطوط خیابان که جهتها را در طول ساعات مختلف روز تغییر میدهد (خطوط برگشت پذیر به طور معمول برای کمک به کاهش تراکم با انطباق مسیر اوج ترافیک استفاده میشود).
خط کامیون: خط تعیین شده برای وسایل نقلیه تجاری، ولی شامل وسایل نقلیه حملونقل عمومی نیست.
خط اتوبوس: خط راه یا خیابان که در درجه اول برای اتوبوسها در طول دورههای تعیین شده رزرو شده است (ممکن است تحت شرایط خاصی برای ترافیکهای دیگر استفاده شده باشد مثلاً برای ایجاد چرخش به سمت راست یا چپ، یا با تاکسی، موتور سیکلت یا ون که با الزامات قوانین ترافیک حوزه قضایی مواجه میشود).
میدان عوارض راهداری: جایی که در آن امکان داد و ستد پول بخاطر استفاده از سواره رو به طول می انجامد (ممکن است در بالادست یا پایین دست جاده ساختمان عوارض واقع شده باشد).
خط ریلی-سبک: سیستمهای ریلی الکتریکی بصورت ماشینها و یا قطارهای کوچک در انواع مختلفی از مسیر که برای کنترل درست جاده عمل میکنند.
۳-۵-۲-۳ مد سفر جدول ۳-۶ ارتباط ابزارهای تحلیلی دسته بندی شده را نسبت به حالتهای مختلف سفر ارائه میکند. تعاریف مدهای سفر بر اساس روش ۲۰۰۰HCM عبارتند از[۲۲]:
SOV: وسیله نقلیه با راننده به عنوان تنها سرنشین.
HOV: وسیله نقلیه که تعداد سرنشینان آن بیش از یک نفر است، از جمله اتوبوسها، تاکسیها
اتوبوس: خودرو، وسیله نقلیه دارای تایر لاستیکی در روی جاده که برای حمل تعداد قابل توجهی مسافر طراحی شده و به طور معمول در خیابانها و بزرگراهها اداره میشوند.
جدول(۳-۶): ارتباط ابزار تجزیه وتحلیل ترافیک نسبت به مد سفر[۲۲]